PODANIE I REJESTRACJA W NAV Z PRAWEM DO ZASIŁKU DLA BEZROBOTNYCH (NOR. DAGPENGER)
Od 1 lipca 2019 wprowadzone zostały zmiany dotyczące zasad przyznawania zasiłku dla bezrobotnych . Najistotniejszą zmianą dla osób składających wniosek o zasiłek dla bezrobotnych jest to, że należy go złożyć najpóźniej w pierwszym dniu po utracie zatrudnienia, w innym wypadku (złożenia wniosku później) ryzykuje się brak wypłaty zasilku za dane dni.
Warunki uzyskania zasiłku zwykłego dla bezrobotnych w Norwegii:
Utrata pracy nie może być winą pracownika – dodatkowo – wypłacony zarobek z pracy wyniósł, co najmniej 152 027 NOK w ciągu ostatnich 12 miesięcy (licząc do ostatniego zakończonego miesiąca), lub co najmniej 304 053 NOK w ciągu ostatnich 36 miesięcy (licząc do ostatniego zakończonego miesiąca).
Pobierając zasiłek zwykły należy przebywać na terenie Norwegii (!) i posiadać zameldowanie w tym kraju. Dopiero po 4 tygodniach otrzymywania zasiłku można go przenieść do innego kraju – więcej informacji tutaj.
Długość zasiłku:
– 52 tygodnie – przychód poniżej 199 716 NOK
– 104 tygodnie – przychód powyżej 199 716 NOK
WYSOKOŚĆ ZASIŁKU – nie mniej niż 40% pensji.
WYMAGANE DOKUMENTY: (skany mailem lub kopie pocztą)
– CV w języku polskim, angielskim, rosyjskim lub skandynawskim,
– umowa o pracę, która uległa zakończeniu,
– wypowiedzenie,
– pozwolenie na pobyt z policji (nor. Registeringsbevis),
– druk NAV wypełniony przez byłego pracodawcę – NORLINK przesyła formularz mailem;
– kody MinID (hasło) ewentualnie istnieje możliwość logowania przez BankID lub BuyPass (telefonicznie wraz z klientem).
UWAGA: Prosimy także o wypełnienie FORMULARZA NR 2 on-line lub PDF.
NORLINK po otrzymaniu niezbędnych załączników wypełnia dla klienta wniosek.
Każdy klient po uiszczeniu opłaty za usługę zostaje elektronicznie rejestrowany jako „poszukujący pracy” w nav.no za pomocą Buypass lub BankID – jest to niezbędne do uzyskania zasiłku.
Jako poszukujący pracy masz obowiązek bieżącego informowania NAV o Twojej sytuacji. Czynisz to przesyłając kartę meldunkową co 14 dni (nor. meldekort).
NORLINK rejestruje klienta oraz wysyła informacje na temat planu/dziennika aktywności w języku polskim;.
W razie pytań – prosimy do nas pisać: biuro@norlink.pl lub dzwonić: (0048) 535 198 244 lub (0048) 58 352 43 93